dimecres, 5 de maig del 2021


 

                           II                                                                              

                                                                       Florència, 20 de Gener de 2020

             Començaré per dir-te que ja fa cinc anys que visc a Florència,en un pis antic en Vía dei ´Velluti, molt a prop de la Piazza Santo Spirito. És un barri tranquil, prou menys adulterat que el centre, i on últimament s´han instal.lat molts estudiants. Des de la finestra de la meva habitació encara es poden veure algunes de les tendes que s´asomen a l´Arno sobre el Ponte Vechio.

           És un autèntic plaer passejar tranquil.lament per aquesta part de la ciutat i pels carrers estrets que quasi sempre acaben en racons i places amagades alienes al bullici ,sota la mirada atenta de les gàrgoles que, en el seu desvel perpetu, asomen baix les teulades d´infinitat d´esglésies i palaus.I gaudir dels capvespres blaus i malva en aquesta ciutat cantada pels poetes i els amants , on els edificis hans sobreviscut a penúries i a baralles sense deixar-se enfosquir ni derrotar.Els carrers empedrats porten escrites llegendes de mercaders i artistes que van viure o arribaren ací, com jo mateixa, seguint el rastre d´un amor que es tornà fum i aspre amb el temps, com el color terrós i càlid de la terracota.

                 Em vaig instal.lar en aquesta ciutat deixant enrere un matrimoni fracassat, una relació impossible i un prolongat letargi acadèmic com a professora universitària al qual, després de molt cansament i successives baixes per depressió, vaig decidir posar punt i final amb una excedència , no sense rebre els preceptius consells d'alguns companys intentant fer-me reflexionar sobre el meu futur  - ironies del destí -, algunes bregues familiars , però sobretot moltes nits sense dormir fent balanç sobre la meva vida.

               Retrospectivament resulta molt fàcil dotar els nostres actes d'una falsa innocència, fer trampes amb les dates i els motius. M'agradaria pensar que els contes de Boccaccio o la lírica amorosa de Dante van provocar el meu apropament i posterior assentament a aquesta bella ciutat, però no és veritat.
              En realitat, i això només ho se jo, vaig tornar a Florència, quasi trenta anys després, per escriure't aquesta carta i per dir-te el que mai em vaig atrevir a dir abans.Després d´acò ja no quedarà res.